För sju år sedan klubbade man igenom beslutet att bygga ut tunnelbanans blå linje och förlänga den söderut med ett ben i Söderort och ett ben i Nacka via Hammarby Sjöstad. Hur kommer detta egentligen påverka vår stadsdel?
HAMMARBY SJÖSTAD är en stor och växande stadsdel som Region Stockholm och Stockholms stad anses gynnas av en egen tunnelbanestation.
Region Stockholm har sedan 2015 mätt attityd genom årliga undersökningar, där man på en femsiffrig skala mäter inställningen till tunnelbanan. 2021 var 76% positivt inställda till utbygget av blå linje till Hammarby Sjöstad, vilket är en hög siffra. Regionen uppger att det har varit ett stabilt resultat under åren där endast 8–12% är negativt inställda.
Trots detta har en del människor hört av sig med just oro kring den tillgänglighet tunnelbanan kan bidra med, men Region Stockholm uppger att de inte är oroliga för att utökad kollektiv ska ha negativa konsekvenser
i sig, utan tvärt om. De menar att det är positivt att människor i regionen kan resa på fler sätt, att det blir enklare för folk att ta sig till skola, jobb och fritidsaktiviteter. ”Det är bara positivt”, säger Emma Sahlman, pressansvarig för Region Stockholm.
Att tunnelbanan byggs ut tycker även sjöstadsbon Erna Oinonen Manker, 18 år, är positivt. Hon hoppas att Hammarby Sjöstad kan bli mer tillgängligt och att både butiker och skolor kommer att gynnas. Tunnelbanan är beräknad att vara klar 2030, vilket är långt efter Erna valt universitet, men hon ser positivt på att resvägen till olika universitet i Stockholm kommer underlättas i och med tunnelbanan.
Trots de positiva aspekterna funderar Erna även kring det negativa som tunnelbanan kan komma att bidra med. Hon växte upp i en mindre stad och menar att Sjöstaden har lite samma lugn.
– Allting finns här, säger hon. Det finns en massa restauranger och det finns frisör och matbutiker och skolor och så. Man kan egentligen bo här hela sitt liv och aldrig åka någon annanstans. Man har allt man behöver.
Hon är rädd att den känslan kan komma att förändras i och med tillgängligheten och att Sjöstaden kommer att ”söderfieras” när den knyts samman med Södermalm genom gångtunneln. Hon känner dessutom, som ung studerande i Stockholm, en stress över vad som kan hända med bostadspriserna om Sjöstan blir mer tillgängligt, för att inte tala om en del av söder, där bostadspriserna stigit enormt.
– Eftersom Sjöstan ligger lite off, men man fortfarande kan ta sig lätt till stan med tunnelbanan, kan det ju bli ett problem att folk hyr ut via Air bnb och liknande. Då blir det ju ännu fler problem med lägenhetstillgängligheten.
De potentiella negativa konsekvenserna är dock inget som oroar eller påverkade Region Stockholms beslut.
-– I grund och botten är ju kollektivtrafiken i Stockholm till för alla som vill resa. Vi som region är inte oroliga för att utökad kollektivtrafik i sig ska ha negativa konsekvenser, menar Emma Sahlman.
Av: Felicia Strålind, elev på Kulturama gymnasium