Ett av de mest spännande projekten när Stockholm växer är den nya tunnelbanestationen vid Hammarby kanal, som kommer att förbinda Hammarby Sjöstad med Stockholms innerstad.

STATIONEN vid Hammarby kanal blir Stockholms första tunnelbanestation under vatten. Den byggs i berg under kanalen och kommer att ligga mellan stationerna Sofia och Sickla på den nya blå linjen. Arbetet med att spränga tunnlarna i Lumaparken är redan klart, och nu pågår byggnation av stationsuppgångar, biljetthall och plattform.

Att bygga under vatten är ingen enkel uppgift. Tunnlarna borras och sprängs i berg, och sprickor tätas med cementblandning för att förhindra vatten-
läckage. En betongtunnel – en så kallad lining – byggs inuti bergtunneln för att skapa en stabil och torr miljö.

Vid Lumaparken byggs nu stationens södra uppgång, där resenärer enkelt kan byta till tvärbana och bussar. Från plattformen kommer det att ta endast sex minuter till T-Centralen, vilket gör Hammarby Sjöstad betydligt mer tillgängligt för pendlare och besökare.

Efter flera års sprängande har tunnlarna nu öppnat sig till stora hallar och långa tunnlar 45 meter under Sjöstaden.

– För tre år sedan var jag nere för första gången då arbetstunneln nere i berget var klar, och även två spårtunnlar och en servicetunnel, berättar sjöstadsguiden Inger Johansson. Då var bara några tiotal meter sprängda i varje tunnel. Man hade delat upp tunnlarna i olika delar så vid Sickla var det ett kinesiskt team som arbetade och på Södermalm ett team från Sverige. Efterhand monterade man elledningar, belysning, friskluftsventilation mm.

När tunnlarna tog form borrade man först ett kraftigare borrhål i mitten för expansion och därefter ett hundratal mindre borrhål runt om, så man fick det välvda taket med plan mark nertill. Därefter apterade man sprängämne och sprängkapslar som sprängdes med några sekunders mellanrum så resultatet gick att styra. Efter det kommer skrotning, dvs att man hackade bort allt löst material som fanns kvar på väggarna och alla sprängmassor transporterades bort. Slutligen betongsprutades ytan för att skapa en tät yta och vatten som ju alltid finns i berg transporterades bort.

I underjorden hade det hänt väldigt mycket när Inger var där igen ett år senare. 

– Rummet för perrongen hade sprängts ut till enorma salar, berättar hon. Man var tvungen att göra taket först och därefter spränga sig ner eftersom det är så högt att maskinerna inte skulle nå annars. Dessutom gjorde man en ramp där rulltrapporna skulle bli, samt de två biljetthallarna vid Luma och Vintertullstorget. Det var ett av de svårare momenten eftersom de hade kalkylerat rulltrappans lutning för kraftigt, så maskinerna inte tog sig upp. Det är verkligen många saker att få ihop och det jobbades dygnet runt av arbetare från många olika nationer.

Förra månaden var Inger nere igen och då var sprängningarna klara sedan länge. 

– Vi åkte bil ner i arbetstunneln och sedan ända bort till Sickla där vi vände och åkte över till Vintertullstorget. Lite slalom blev det mellan de olika tunnlarna, berättar hon. Nu har man börjat bygga perrongen som ser väldigt hög ut innan man lagt underlaget för räls mm. Rulltrappsramperna är borttagna och istället finns nu fästen där rulltrapporna ska vara.

När allt är klart och invigs, förhoppningsvis år 2030, kommer vi bara att se de två spårtunnlarna. Servicetunneln som ligger bredvid kommer att innehålla ledningar och rör av olika slag och blir även utrymningsväg om det finns behov. Tunnlarna kan även fungera som skyddsutrymme vid krig.

– Hållplatsen Hammarby kanal kommer så småningom utformas med konst från Monika Larsen Dennis som omtalas som relationskonst, säger Inger. Det går ju bra att gå över mellan Luma och Vintertullstorget via tunneln, men då måste man ju lösa biljett och cyklar får inte tas med. Under planeringsstadiet kontaktade jag Nya tunnelbanans organisation för att eventuellt kunna använda servicetunneln som gång- och cykelbanan, men de ansåg tyvärr att det inte skulle vara tillräckligt säkert.

Nu kan man se tunnelbanenedgången vid Lumaparken, där biljetthallen kommer ligga, men även ventilationstorn vid kranen och på Heliosgången.

– Många är väldigt glada åt att få tunnelbanan hit med de ökade kommunikationsmöjligheterna, medan andra är mer misstänksamma och oroliga för busliv. Min åsikt är att det redan är bra kommunikationer till Sjöstan och det kommer nog inte att förändra detta i någon större utsträckning. Däremot kommer kanske livet på Luma torg blomma upp och det som från början var planerat som Sjöstans centrum får bli ett levande torg.

Vi får även en tunnelbanenedgång vid Fredriksdal, mitt emot Sjöstadsskrapan, som blir ny nedgång till Gullmarsplan. Det är Hagsätralinjen som ändras från grön linje till blå och som kopplas till Kungsträdgårdens blå linjer, och vidare till Sofia hållplats. 

Därefter delar den sig till Nackalinjen och Hagsätralinjen och det är på den linjen som Gullmarsplan nu får en helt ny perrong som ligger snett under Kolerakyrkogården och i bortersta uppgång finns hissar och rulltrappor upp till de andra perrongerna och busstorget. Hagsätralinjen förändras dessutom av att man tar bort Globen och Enskede gårds hållplatser och istället lägger till Slakthusområdet där man bland annat bygger 4000 lägenheter.

Den nya stationen i Hammarby Sjöstad är inte bara ett tekniskt underverk – den är också ett steg mot ett mer hållbart Stockholm. Genom att förbättra kollektivtrafiken minskar bilberoendet och därmed utsläppen. Dessutom har byggmetoden valts med hänsyn till miljön, då bergtunnlar påverkar omgivningen mindre än alternativa lösningar som sänktunnlar.

Av: INGVAR LARSSON, Lokaltidningen Hammarby Sjöstad

Foto: Liza Simonsson, Region Stockholm